Всесвітній день без тютюну: молодь потребує захисту від згубної залежності

Всесвітній день без тютюну (World No Tobacco Day) був встановлений Всесвітньою організацією охорони здоров’я в 1987 році і відзначається щороку 31 травня. Тема Дня у 2020 році: «Захист юнацтва та молоді від маніпуляцій тютюнової індустрії та запобігання вживанню тютюну та нікотину».

За даними ВООЗ, від хвороб, спричинених курінням тютюну, щороку в світі гине більше 8 млн. осіб, з яких 1,2 млн. смертей викликано наслідками пасивного куріння. В Україні в середньому щороку вмирає 85 тис. осіб. Вживання тютюну підвищує ризик розвитку близько 100 різних захворювань і розладів, зокрема: ішемічної хвороби серця, інсульту, хвороб периферичних судин, хронічної обструкції легень, онкологічних захворювань.

29 05 2020 2

Згідно з даними Глобального опитування дорослих щодо вживання тютюну (GATS) 2017 року в Україні курять щодня, свідомо знищуючи своє здоров’я за власні кошти, 7,2 млн. осіб (35,9% чоловіків і 7% жінок).

Тютюнова індустрія, намагаючись підтримати свої доходи і збільшити їх, постійно шукає нових курців, що замінять споживачів, які померли через вживання тютюну. На маркетинг та рекламу тютюнових виробів витрачаються мільярди доларів. Найбільше піддаються впливу молодь та юнацтво, тому саме на них спрямовані маркетингові маніпуляції виробників тютюнової продукції:

- використання ароматизаторів, що робить тютюнові вироби більш привабливими і відволікають увагу від ризику для здоров’я;

- стильний, сучасний та привабливий дизайн виробів, наприклад, форма флеш-карти або цукерки;

- розміщення тютюнової продукції біля кондитерських виробів, прохолодних напоїв, снеків та в зонах, де часто знаходяться молоді люди;

- поштучний продаж виробів, що робить їх доступними для дітей;

- розповсюдження безкоштовних зразків продукції;

- прихована реклама в кінофільмах, телепередачах, соціальних мережах;

- просування нібито «менш шкідливих» і «більш чистих» альтернатив традиційним сигаретам при відсутності науково обгрунтованих доказів;

- рекламування та просування тютюнових виробів у точках продажу шляхом використання яскравих дисплеїв всередині та ззовні супермаркетів, магазинів, кіосків.

На жаль, маркетинг тютюнової індустрії діє, заманюючи в тенета тютюнової залежності дітей: в Україні серед дітей 13-15 років 48% будь-коли вживали тютюн, 14,9% дітей (17,8% хлопців і 12,1% дівчат) є теперішніми споживачами тютюнових виробів, а 18,4% дітей (22,6% хлопців і 14% дівчат) — споживачами електронних сигарет.

Вживання тютюнових виробів не має нічого спільного з свідомим вільним вибором особи і не являється звичкою. Це залежність, нав’язана і сформована під впливом цинічних маркетингових маніпуляцій тютюнової індустрії, спосіб підліткового протесту, що затягнувся на все життя, наслідок бажання справити враження на друзів, які курять, метод вгамувати свої емоції, несвідоме повторення поведінки батьків, тощо.

Подолати тютюнову залежність значно важче, ніж не допустити. Проте кинути курити може кожен незалежно від віку, стану здоровя та стажу куріння. Це може зайняти деякий час, потребувати зусиль і навіть багатьох спроб, але кинути курити - одне з кращих рішень у житті людини!

В Україні працює сервіс з надання допомоги у припиненні куріння: http://stopsmoking.org.ua, де можна отримати індивідуальну професійну консультацію з питань припинення куріння, безліч достовірної перевіреної інформації та план перемоги над залежністю.

Не піддаваймось на маніпуляції тютюнової індустрії! Не продаваймо здоровя!